mitasplace.blogg.se

En blogg som handlar om mig,mitt liv i vardagen på både gott och ont, en dagbok helt enkelt. Hundar och barnbarnen betyder mycket för mig...♥

NORRLÄNDSKT SMAKTROLLERI

Allmänt Permalink14
Jag läste i tidningen i morse och jag håller med till hundra procent. Blott Sverige svenska ostar har och den godaste kommer från norrländska Burträsk om jag får välja.
Västerbottenost är en delikatess av världsklass. Få kommer upp till den nötiga aromatiska smaken. Stark, jomenvisst,krämig alldeles lagom,lite saffran utan att smaka lussekatt....
Västerbotten är helt enkelt den ultimata osten,
Jag såg ett program på tv om osttillverkningen uppe i Burträsk. Och man blir smått rörd över och se hur vartenda osthjul behandlas med respekt och kärlek, som tunga älskade grynpipiga barn.
 
Det händer ibland att Västerbottenosten tar slut i butikerna. Det beror på att osten måste lagras i minst tolv månader innan den får lämna fabriken.
Det måste väl ändå ses som ett hälsotecken. På andra håll hade man antagligen valt att fuska och gett efter för trycket och efterfrågan.
Sånt pysslar man inte med i lilla Burträsk.
Osten ska göras precis som den gjorts i alla tider. Ända sedan 1869 då mejeriskan Ulrika Eleonora Lindström råkade försumma att röra om i sin gryta,och omvärlden häpnades av det pikanta resultatet.
Enligt sägnen var det en uppvaktande ungkarl som höll henne sysselsatt. Härligt om det var så....
För Västerbottenost smakar ♥kärlek♥...
Tänk så mycket gott man kan göra av osten också, Västerbotten tillsammans med hjortron, en smakupplevelse**
Bilderna hämtade från Google, 
Oj,oj, det vattnas i munnen..**
 
 
Ses....♥
#1 - - yvonne:

Ja det vattnades i munnen,det droppar ner på tangenterna :-D ......Ja,dom kapslarna är lätta att ta! Tack för tipset..Kram!

#2 - - yvonne:

Ja det vattnades i munnen,det droppar ner på tangenterna :-D ......Ja,dom kapslarna är lätta att ta! Tack för tipset..Kram!

#3 - - yvonne:

Oj då! Det kom in två gånger.. Kram!

#4 - - Decdia:

VästerbottenSostSpaj (jag slänger in ett gäng s för säkerhets skull) är jättegott. Men när det gäller ost på macka är jag en fegis som vill ha Herrgård. :)

#5 - - Veiken:

Jag är en typisk ostoholic och gillar de flesta ostar. Västerbotten är en av mina favoriter helt klart! :) Kramar

#6 - - ansepanse:

jag tror inte jag kan äta av den, den innehåller väl rätt mycket fett? jag äter 10%-iga ostar och jag kan nog hålla med, de smakar säkert inte lika gott som en god västerbottenost
kramar vännen <3

#7 - - Hebbe:

Håller med,den osten är Rolls Rolsen bland ostar,finns ingen annan ost som ger så mycket smak i olika maträtter..Lustigt ändå,att jag inte gillar den på mackan,då vill jag ha Präst eller Sveciaost...
Ja jäklare så gott det blev,sitter ni och suger på tungan,nyäten..Bild kommer snart..Haé Kram.

#8 - - Susanne P:

Åh, fy rackarns så gott!!!!
Västerbottensost (det SKA vara ett S efter
Västerbotten har jag lärt mej) är den godaste av de godaste ostar!
Vi har försökt att pricka in deras öppettider, när vi varit på väg till någon utställning lite norröver men vi har aldrig lyckats...
Turligt nog finns den i butikerna.

Kram

#9 - - moi:

Med ditt fina inlägg får du nästan över mig på ostälskarsidan, men tyvärr.
Om jag äter ost ska den helst vara smaklös, typ Herrgård, en lagom tjock skiva på en grovmacka.
Kram

#10 - - Ama de casa:

ALLT från Västerbotten är bra! (Har jag nämnt att jag kommer från Skellefteå? ;-) )

Jag tackar min lyckliga stjärna att jag kan köpa denna underbara ost tvärs över gatan här i Torrevieja.

Den enda nackdelen med Västerbottensosten är att den är nedrans svår att hyvla. Smular sig som bara den. Men det är smällar man får ta! :-)

#11 - - Henrik Olsson:

Ost är tyvärr inte min stora favorit här i livet! :/

#12 - - mickis:

mmmmmm ser så gott ut :-)
Jag tycker väldigt mycket om västerbottenostpaj :-)

Ha en fin kväll!
Kram

#13 - - fia:

Ost är så gott! Jag jobbade en gång i tiden i en chark på Konsum. Bästa som fanns var att gå in i kylen, hämta ut en stor stark västerbottning eller Grevé som rann lite saft från när man skar den i delar. Sen fram med osthyvlen och hyvla halvmeterlånga skivor. Rulla ihop till ett rör och smälla in i gapet..nom nom nom..
Bröd, ost och vin..sen är man hemma :))
kram
Fia

#14 - - Sita:

Mums vad gott det verkar. Jag har hjortron i frysen. Kram

Till top